The JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS - Volume 22
Annual Publication of the Greek Applied Linguistics Association

Contents

Bessie Dendrinos (Vassiliki Dendrinou)
MEDIATION IN COMMUNICATION, LANGUAGE TEACHING AND TESTING

Σπύρος Α. Μοσχονάς
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΩΣ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ: ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Μαριάνθη Μακρή-Τσιλιπάκου
Η ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ

Βάσω Τοκατλίδου
Η ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ. ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

 

bullet Bessie Dendrinos (Vassiliki Dendrinou)
MEDIATION IN COMMUNICATION, LANGUAGE TEACHING AND TESTING
Με τελικό στόχο να δώσει μια ολοκληρωμένη ερμηνεία στον όρο «διαμεσολάβηση», το άρθρο ανιχνεύει ιστορικά τη θέση της κοινωνικής αυτής πρακτικής στο επικοινωνιακό τοπίο, ενώ ιχνηλατεί τη σημαντική και ευεργετική του παρουσία σε ποικίλες περιστάσεις επικοινωνίας στις σημερινές κοινωνίες της πληροφορίας. Αναφέροντας ότι τα παραδοσιακά προγράμματα διδασκαλίας ξένων γλωσσών και οι διδακτικές πρακτικές γενικά δεν στοχεύουν στην ανάπτυξη της διαμεσολαβητικής ικανότητας των μαθητών, εξηγεί τους πολιτικούς λόγους για τους οποίους επιβλήθηκε η απουσία της διαμεσολάβησης από την κυρίαρχη σκηνή της γλωσσοδιδακτικής του Κέντρου ενώ, αντίθετα, εμφανίστηκε έστω και δειλά πριν αρκετά χρόνια στην Περιφέρεια. Στη συνέχεια, το άρθρο επιχειρεί να αποσαφηνίσει την έννοια της διαμεσολάβησης στο ευρύτερο πλαίσιο της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και να προσδιορίσει το ρόλο και τις επικοινωνιακές λειτουργίες του διαγλωσσικού και διαπολιτισμικού διαμεσολαβητή ή διαμεσολαβήτριας στον ελληνικό, τον ευρωπαϊκό και τον παγκόσμιο επικοινωνιακό χάρτη. Αναφέρεται σύντομα στα είδη γλωσσικής επίγνωσης και επικοινωνιακών δεξιοτήτων που απαιτούν οι διαμεσολαβητικές πρακτικές και παραθέτει παραδείγματα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην ανάπτυξη ή τη μέτρησή τους.

bullet Σπύρος Α. Μοσχονάς
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΩΣ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ: ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
The aim of the research project “Grammar and Instruction” (“Program for the education of Muslim Children 2002-2004”) was to enhance the learning of the Modern Greek language by Muslim minority students enrolled in majority high schools in Western Thrace. In addition to language exercises designed for the after-hours program of the majority schools, there were also compiled: an annotated bibliography of Greek as a second/foreign language, a comparative evaluation of the textbooks of Modern Greek available for second language instruction, and several research studies on the acquisition of Greek as a second language.


bullet Μαριάνθη Μακρή-Τσιλιπάκου
Η ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ
Sign languages are visual-gestural systems used by Deaf people. They are natural human languages and as rule-governed and structured as spoken languages, but with some differences regarding acquisition and competence due to issues of social/educational disparities. Sign languages display the usual sociolinguistic influences in terms of regional and social variation, contact and bilingualism/diglossia, standardisation etc., plus some social variables peculiar to the Deaf community. Social attitudes to deafness also arise, ranging from blatant to aversive disablism.

bullet Βάσω Τοκατλίδου
Η ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ. ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

En partant de certaines données politiques, économiques et sociales, l’auteur défend l’idée que la Linguistique Appliquée devrait chercher son nouveau rôle et sortir du système éducatif pour rencontrer la société et gérer les problèmes de communication du monde de travail et de l’économie vers lesquels elle devrait orienter son objectif de recherche. L’auteur rappelle l’apport des sciences de la communication et de l’économie à la Linguistique Appliquée et met en évidence la relation entre langues, communication et économie, pour souligner le besoin des chercheurs du domaine de profiter des données des sciences de l’économie et de la communication et de planifier des projets de recherche visant à l’application de leur produit. Cela permettrait à la Linguistique Appliquée d’ajouter à la recherche académique une «valeur ajoutée» et de revendiquer sa place parmi les sciences sociales. La proposition est illustrée par un nombre d’exemples puisés dans l’histoire récente de la discipline ainsi que dans la recherche personnelle de l’auteur.