The JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS - Volume 10
Annual Publication of the Greek Applied Linguistics Association

Contents

Angeliki-Maria Economopoulou
An Authored Computer Simulation Motivating the Students to Practise and Develop Oral and Communicative Skills

Stathis Efstathiadis -George S. Ypsilandis
Constructing and Maintaining a Research Database

Maria Karastergiou
Le bilinguisme en petite enfance

Ifigenia Mahili
Teaching ESL Writing: Process versus Product

Sophia A. Marmaridou
Conceptual Metaphors in the EFL Textbook

Tonia Nenopoulou-Drossou
Constitution du matériau linguistique: problème lié à l’activité langagière

Mιχάλης Σετάτος
Eτυμολογία και Eτυμολογικά Λεξικά

bullet Angeliki-Maria Economopoulou
An Authored Computer Simulation Motivating the Students to Practise and Develop Oral and Communicative Skills

Η ανακοίνωση αυτή έχει ως στόχο της να περιγράψει το σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και τη χρήση μιας αναπαράστασης μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή (computer simulation) η οποία απευθύνεται σε ενήλικες φοιτητές της αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Η αναπαράσταση χρησιμοποιείται ως ερέθισμα για συζήτηση και προβληματισμό πάνω στο θέμα του διαζυγίου και έχει στόχο την εξάσκηση και ανάπτυξη των επικοινωνιακών ικανοτήτων των μαθητών στον προφορικό λόγο. Για την επιτυχία της ηλεκτρονικής αναπαράστασης στην εφαρμογή της μέσα στην τάξη μελετήθηκαν ζητήματα όπως: α. το θέμα γύρω από το οποίο θα περιστραφεί η συζήτηση, ώστε να είναι ανάλογο με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, β. ο τόπος της συζήτησης - μακριά από την επιρροή του ηλεκτρονικού υπολογιστή, και τέλος γ. ο ρόλος των μαθητών, του καθηγητή και του υπολογιστή, η γλωσσική προετοιμασία και ανατροφοδότηση, πριν και μετά την αναπαράσταση.

bullet Stathis Efstathiadis -George S. Ypsilandis
Constructing and Maintaining a Research Database

Η δυνατότητα δημιουργίας βάσεων δεδομένων φαίνεται να έδωσε νέα ώθηση στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών ως χώρων αποθήκευσης και αναζήτησης πληροφοριών. Η μελέτη αυτή εξετάζει ζητήματα που αφορούν τη δημιουργία και συντήρηση βάσεων δεδομένων (ΒΔ) για ερευνητικούς σκοπούς, όπως αυτά προέκυψαν μέσα από τις απόψεις χρηστών (φοιτητών και μελών του προσωπικού του ΑΠΘ) διάφορων τύπων ΒΔ. Φαίνεται ότι παρ' όλα τα θετικά στοιχεία που προσφέρονται στους χρήστες ΒΔ υπάρχουν ακόμη περιθώρια για βελτίωση και ανανέωση του λογισμικού τους με τη χρήση της ήδη υπάρχουσας τεχνολογίας, ενώ διαφαίνονται και καταγράφονται συγκεκριμένα θετικά χαρακτηριστικά παραδοσιακών μεθόδων έρευνας.

bullet Maria Karastergiou
Le bilinguisme en petite enfance

The principal hypothesis of this study was that bi-/multi-culturalism and bi-/multi-linguialism are not sources of confusion; this is true, however, on condition that the family and the pre-school environment are favourable and collaborate in order to create an atmosphere of assurance and self-confidence to bicultural-bilingual children. This research also relates to bilingual kindergarten children. A number of tape-recordings were made in different contexts and in differently situated action in several french-hellenic kindergartens in Athens. The study demonstrated that the identity processes of the french/hellenic children are in close contact with the type of schooling of these children (i.e. monolingual schools, either Greek or French, or bilingual, French/hellenic). It was also found that there is a significant difference as to the degree of bilingualism, among children that go to a bilingual kindergarden rather than to a monolingual one. The former helps the child considerably to obtain or to maintain a high degree of bilingualism. It was finally observed that the more favourable the family environment towards bilingualism, the higher the degree of bilingualism and vice-versa. The most appropriate educational approach for these children could be intercultural psychopedagogy, which contributes enormously to unbiased communication between children of different linguistic and cultural backgrounds.


bullet Ifigenia Mahili
Teaching ESL Writing: Process versus Product

Εδώ και πολλά χρόνια εμφανίζεται στην επαγγελματική βιβλιογραφία της διδασκαλίας της αγγλικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας ένας αφύσικος διαχωρισμός μεταξύ δύο παρατάξεων, που βλέπουν την παραγωγή γραπτού λόγου ως "προϊόν" ή ως "διαδικασία". Ύστερα από μια πρώτη εξέταση της διαφοροποίησης της ορολογίας, η εργασία αυτή επαναπροσδιορίζει τη διαδικαστική προσέγγιση και προτείνει να διδάσκουμε την έκθεση αφού πρώτα καθορίσουμε τα δικά μας κριτήρια και προσαρμόσουμε τα εγχειρίδια και τις μεθόδους διδασκαλίας μας έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών μας. Στη συνέχεια, αφού αναγνωρίσει τη σημασία του να είναι ελεύθερος ο μαθητής να εκφραστεί και την ανάγκη να ασκεί κάποιον έλεγχο στο γράψιμο ο δάσκαλος, η εργασία ασχολείται με το αν και πώς θα έπρεπε να ενσωματωθούν στη διδασκαλία ασκήσεις ελεύθερης παραγωγής γραπτού λόγου. Τέλος, γίνεται προσπάθεια να αποδειχθεί πως τα στάδια της σύνθεσης, το prewriting, revising και editing αναφέρονται και στη μορφή και στο περιεχόμενο και έτσι αναδεικνύουν τις ανάγκες του μαθητή της αγγλικής ως ξένης γλώσσας.


bullet Sophia A. Marmaridou
Conceptual Metaphors in the EFL Textbook
Δεδομένης της συχνότητας των γνωστικών μεταφορών στην καθημερινή επικοινωνία, της ευαισθησίας τους σε πολιτιστικά χαρακτηριστικά, και της λειτουργίας τους στην κατανόηση της γλώσσας και της αντίληψης της πραγματικότητας (βλ. Lakoff and Johnson, 1980 και Marmaridou, 1991), και στο θεωρητικό πλαίσιο της Γνωστικής Γλωσσολογίας, στόχος του άρθρου αυτού είναι να διερευνήσει κατά πόσο και σε ποιο βαθμό οι μεταφορές αντιπροσωπεύονται στα βιβλία για την εκμάθηση της αγγλικής ως ξένης γλώσσας, και με ποιους τρόπους η παρουσία τους μπορεί να συσχετισθεί με παιδαγωγικούς στόχους στο μάθημα της ξένης γλώσσας. Με βάση παραδείγματα από τέσσερις σειρές διδακτικών βιβλίων της αγγλικής θα δείξω ότι οι γλωσσικές μεταφορές μπορεί να υπάρχουν σε διαφορετικά είδη κειμένων του βιβλίου, και ότι η συχνότητα εμφάνισής τους είναι μεγαλύτερη σε βιβλία για μαθητές με προχωρημένες γνώσεις στη γλώσσα παρά σε άλλα που απευθύνονται σε αρχάριους ή ενδιάμεσου επιπέδου μαθητές. Επίσης παρατηρείται συσχετισμός μεταξύ της ύπαρξης μεταφορών και της θεματικής των κειμένων. Επιπλέον, οι μεταφορές εμφανίζονται συχνότερα σε σειρές όπου στόχος είναι η πνευματική ανάπτυξη του μαθητή μέσω της εκμάθησης της ξένης γλώσσας παρά σε σειρές όπου η εκμάθηση της ξένης γλώσσας είναι αυτοσκοπός - διάκριση η οποία γίνεται από τους ίδιους τους συγγραφείς ή εκδότες στα εισαγωγικά σημειώματα που εμφανίζονται γραπτά στην αρχή των βιβλίων της κάθε σειράς.

bullet Tonia Nenopoulou-Drossou
Constitution du matériau linguistique: problème lié à l’activité langagière
Επιχειρείται με βάση τη θεωρία του εκφερόμενου λόγου, η σύζευξη θεωρίας και πρακτικής που βασίζεται τόσο στη γλωσσική όσο και στη μεταγλωσσική δραστηριότητα του δασκάλου και του μαθητή. Ξεκινώντας από τη βασική αρχή ότι οι γλώσσες είναι ομοιογενείς και ετερογενείς συγχρόνως, οριοθετείται η ετερογένειά τους στο μορφο-συντακτικό επίπεδο. Κατά τη συζήτηση των παραδειγμάτων στη βουλγαρική και ελληνική γλώσσα με τα αντίστοιχά τους στη γαλλική επισημαίνεται: α) η ανεπάρκεια της μεθόδου σύγκρισης γραμματικο-συντακτικών φαινομένων διαφορετικών γλωσσών, β) η σύγχυση που απορρέει από την εφαρμογή των επιταγών της κλασικής γραμματικής, γ) η παραγνώριση της γλωσσικής πραγματικότητας που επιβάλλει η διάκριση μορφής και σημασίας. Αν, κατά τη σύσταση του γλωσσικού υλικού για την εκμάθηση και διδασκαλία της Ξ.Γ. λάβουμε υπόψη μας τη γλωσσική δραστηριότητα, αποκαλύπτεται η λειτουργία της γλώσσας που καλούμαστε να διδάξουμε καθώς και η ερμηνεία εμφάνισης των ιδιαίτερων μορφο-συντακτικών δεικτών. Η δυνατότητα εξήγησης των γλωσσικών φαινομένων όπως επίσης και η επανεξέταση των "λαθών" αποτελεί ένα παραγωγικό τμήμα της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας.

bullet Mιχάλης Σετάτος
Eτυμολογία και Eτυμολογικά Λεξικά
Remarks on etymology (definition, aims, method) and etymological dictionaries (types, contents). Special subjects and problems: etymology and historical and comparative linguistics, semantics in etymology, loan-words, variety in language and in etymology, words of unknown origin, popular etymology, fictitious or playful etymologies, "etymology" in areas other than language.